dijous, 23 de maig del 2013

La Viquilletra

La Viquilletra és un projecte promogut per la UOC per aprendre i ensenyar literatura a Secundària. La metodologia d’ensenyament-aprenentatge de La Viquilletra parteix de diversos models pedagògics com ara l’ensenyament per competències, l’aprenentatge cooperatiu i el treball per projectes per ensenyar i aprendre des de les TIC. Cada curs (cal registrar-se a la pàgina del projecte prèviament) , la classe s’organitza en grups de quatre o cinc alumnes que han de treballar de manera autònoma i coordinada per assolir un objectiu comú: la creació col·laborativa de tres projectes multimodals (un text, un àudio, un vídeo, un cartell multimèdia, etc.) que aprofundeixin en la interpretació d’un dels llibres llegits a l’aula de llengua i literatura.


Els projectes que l’alumnat crea s’han de basar en el conjunt d’activitats del menú inicial de la Viquilletra, de manera que es guia l’alumnat en els objectius que ha de demostrar que ha d’haver assolit realitzant l’activitat. Si bé no es guia el “què” s’ha d’entendre d’un llibre, l’activitat marca les coordenades d’anàlisi i l’angle d’interpretació literària. L’alumnat, però, té autonomia per decidir com vol resoldre l’activitat (a través de quins recursos digitals, en quina profunditat d’anàlisi, amb quin grau d’originalitat i creativitat, etc.). A més de les competències bàsiques comunicatives (lingüística, audiovisual, artística i cultural) i literàries, també es treballen diverses competències metodològiques com la del tractament de la informació i la competència digital, la d’aprendre a aprendre, l’autonomia i la iniciativa personal. En aquest context pedagògic, el professor esdevé un motivador o un animador i posa en pràctica tècniques de guiatge i acompanyament (coaching). Teniu una llista d’indicadors quantitatius i qualitatius del projecte aquí. Més informació a la presentació de la Dra. Teresa Férriz Roure de la Universitat Oberta de Catalunya (dalt) i al vídeo (sota)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada